24.3.15

Na počátku je vždycky tma

Jako dítě jsem trávila prázdniny na vesnici. Panečku, jak já toto období milovala! Během roku, na kraji městského betonového sídliště, kde za barákem zbýval ještě kousek lesa, jsme sice neustále se sestrou něco tvořili a vymýšleli, ale ves je ves. Méně aut, lidi se více znají a kamarády si najdete ihned, jakmile rozdáte pár babiččiných legendárních povidlových buchet. To v sídlišti nejde.
Období základní školy a částečně i střední jsem strávila ve městě. Pak jsme se odstěhovali. „Sbohem kamarádi a město, ahoj vesnice!“ Bohužel tento zlomový okamžik nedopadl úplně podle našich představ. Lépe řečeno, podle mých byl úplně mimo. Ony se totiž dramaticky liší vesnice původní, staré a ty v současnosti vznikající. Zatím, co letité mají tradici a lidi se znají a znát chtějí, nové jsou paneláky „na placato“ a soused je spíš otravným prvkem bydlení mimo město. Dojezdový čas ze školy domů byl mizerný. Frekvence dopravních linek ještě horší a v pustině bez lesa, nic moc. Své já jsem zahalila do černé a naučila se žít v batohu, který mi sloužil podobně jako šnekovi ulita. Měla jsem vše potřebné pořád s sebou, čemuž odpovídala i váha vaku. Bolesti zad, nevyspalost a mírná vzteklost zaujaly místo v seznamu pubertálních projevů denního pořádku. Než jsem dárkem dostala kočku.

Lépe řečeno kocoura. Černý, krásný kožíšek otočil svět naruby. A to doslova. Neposedné kotě dostalo jméno Matýsek, podle čerta z dětského večerníčku. Původně jsem měla vymyšlené jméno jiné, ale mamka trvala na tom, že až něco zničí, a bude na něj muset zakřičet, že chce, aby řvala česky a bylo jí (k radosti všech zúčastněných) rozumět.  Opodstatnění tohoto výroku na sebe nenechalo dlouho čekat. Mates byl tak akční kocour, že se z něj po rodinné poradě stal kocourek noční/venkovní a v určitém věku i kastrát. Pro mě však byl důvodem těšit se na každé ráno, až otevřu dveře a přijde domů. Celý černý svět se zdrcl do černého hedvábného kamaráda, který příjemně vrní a učí nelpět na materiálních věcech. Šatník začaly pomalu obsazovat barvy. 

Žádné komentáře:

Okomentovat