6.10.15

„Mám bazar“ aneb co všechno se skrývá v zákulisí

Již jsem se na stránkách zmiňovala o prodeji na sociálních sítích a provozu tak zvaných „dětských bazárků“. Nakupuji v nich a nestydím se za skutečnost, že nekupuji dceři vše úplně nové. Za sebe musím říci, že jsem kolikrát mile překvapena a přijde mi, že poštou jsou doručeny lepší a opečovávanější věci, než když navštívím kamenný second hand, neboli „sekáč“ či v hanlivější formě „hrabárnu“. Mé empirické poznatky jsou nejspíše vysvětlením důvodu, proč mě neuvěřitelně popíchla konverzace maminek na sociální síti Facebook na téma: „Podívejte se! Co by za ty hadry chtěla! Hezky si na tom rýžuje!“ a jiné perly. Po přečtení reakcí dalších žen, které tyto výroky podporovaly, jsem se rozhodla sestavit dotazník pro prodejce a provozovatele těchto bazárků. Oslovila je s dotazem, zda by byli ochotni anonymně odpovědět na několik otázek a pomoci mi poodhalit zákulisí fungování obchodu na sociální síti. Jaká je cesta trička, než se dostane v balíčku k vám domů? Jak náročná je příprava zboží, než se vystaví a čeká na prodej? Kolik času zabere práce kolem, abyste mohla říci, že se virtuální krámek vyplatí a minimálně sám na svůj provoz vydělá?


Odpověď mi poskytlo jedenáct z patnácti oslovených prodejců. Někteří své odpovědi více rozvedli, popřípadě se nebránili doplňující otázce. Pro přehlednější zpracování pro oko čtenáře, jsou sesbíraná data ve výsledku sumarizována. U sedmé otázky je jméno dotazovaného nahrazeno tiskacím písmenem, dle zadání v úvodníku samotného dotazníku.
                                  
                                Obrázek rozesílaného dotazníku (Copyright Barbora Martinisko)


Vyhodnocení:
  • Jak získáváte zboží do "bazárku"?
Nejvíce zazněla odpověď „b“ (8x), plus jeden dodává, že se jedná o zboží dodané přímo z Anglie. Dále dva dotázaní uvedli, že doma vytřídili věci členů rodiny a zvolily ty, které již nosit nebudou (jsou malé, nebo danou osobou neoblíbené). Jeden z oslovených prodejců sdružuje několik lidí, kteří věci chtějí prodat, ale na obsluhu bazaru nemají čas. Pozdější vyplácení je variantou, která vyhovuje všem.


  • Jak připravujete zboží k prodeji?
Devět z dotázaných uvedlo, že veškeré oblečení určené pro prodej vybalí, vypere, vyžehlí, vyfotí a poté popíší. Domů vám tak dorazí voňavý balíček. Jeden z prodejců oblečení nežehlí, protože se, jak sám dodává, bojí případného poničení potisků a aplikací (například dětská body). Prodejce, který internetová obchůdek převážně obsluhuje, uvedl, že zboží pouze vybalí a vyfotí, někdy ani to není nutné, jelikož mu podklady chodí do emailové schránky přímo od prodávajících.


  • Kolik času týdně věnujete obstarávání záležitostí kolem "bazárku"?
Poctivá příprava zabere jistý čas. Deset z jedenácti dotázaných shodně odpovědělo, že obstarávání záležitostí zabere více než deset hodin času týdně. Jeden pak, že agenda vydá zhruba na pět až sedm hodin, přičemž se převážně jedná o komunikaci s kupujícími, zasílání podkladů k platbám a příprava balíčků na poštu.


  • Jak určujete cenu věcí?
Pětkrát zazněla odpověď „a“, tedy, že rozhoduje stav nabízené věci. Čtyřikrát prodejci uvedli, že nejprve spočítají svou investici času, energie, pracích prostředků a poté zohlední stav věci (poškození, flíčky). Jeden z dotázaných přiznává, že zohledňuje hodnotu nového zboží z obchodu. A sdružující prodejce se domnívá, že většina dodávajících určuje cenu možností „a“, ale není si jist.


  • Započítáváte si náklady na balné? (nejedná se o poštovné)
Balení do již použitých krabic dávají přednost čtyři prodejci. Tři z dotázaných kupují nové krabice i sáčky. Jeden z prodejců si balné připočítává navíc, dává totiž přednost osobnímu převzetí. Tři z prodejců již nic dalšího neúčtuje, jelikož mají balné přičteno v hodnotě celkové práce.


  • Jak vnímá Vaši činnost rodina?
Většině prodejců (7) rodina ochotně pomáhá. Dva uvedly, že jejich rodina nadšená není, ale respektují jejich rozhodnutí. Jedenkrát byla zaznamenána odpověď „a“ a jeden z oslovených se odmítl k hodnocení přístupu rodiny vyjádřit.


  • Chcete maminkám, které se účastní podobných debat, jež byly inspirací pro vznik tohoto dotazníku, něco vzkázat? (Odpovědi jsou ponechány bez jakékoliv korekce).
Prodejce D: Chápu obavy. K ujištění existují i reference a hodnocení zákazníků. Zkuste si je přečíst.

Prodejce E:  Ano- je to práce, která mě moc baví :)

Prodejce G: Ono se často stává, že kupující nevidí tu práci kolem. Pochybuji, že prodavačky v obchodech mají takovou starost se zbožím.

Prodejce H: Provozování bazárku s oblečením není až tak jednoduché jak se může z pohledu nakupujícího zdát. Ze strany nakupujícího jde pouze o zhlédnutí fotek, popř. přečtení popisku a následné zaslání platby. Zatímco na straně prodávajícího se jedná o - zajištění zboží, které se bude líbit, zaplacení za zboží z vlastních prostředků, vyprání veškerého oblečení (náklady na prací prášky, voda, energie), energie za sušičku, moje vlastní energie - strávím na bazárku i 10h denně!, nafocení, popisky změřené na centimetry, získání klientely, starost s případným vymáháním za nezaplacené rezervované oblečení, donáška balíků na poštu... A potom všem je na konci opravdu nevelký zisk. Bazárek jsem si pořídila proto, abych měla k dispozici oblečení pro vlastní dítě a abych se "zabavila" při rodičovské dovolené. A pak ano, také abych si přivydělala nějakou korunu bokem. Ovšem ne každý by toto absolvoval a věřte mi, že je to někdy i na úkor vlastní rodiny.

Prodejce K: Nechci vzkázat nic konkrétního. Možná jen, aby se nad sebou zamysleli.

Sama se několik let věnuji charitativní sbírce oblečení, nábytku a předmětů pro diagnostický ústav, azylové domy a dětské domovy. Zisk mám nulový. Zapojuji celou rodinu. Dodávat jsem nepřestala ani v těhotenství a nyní mám doma další tři krabice. Radost těch, kteří zabalené věci obdrží, je ale k nezaplacení.

Za spolupráci všem zúčastněným mnohokrát děkuji.
Bára

1 komentář:

  1. Věci z bazarů jsou super! :) A děkuji za reklamu našeho Lékořicového. :)

    OdpovědětVymazat