31.12.15

Mezidobí svátků

První Vánoce
Na Štědrý den jsem se moc těšila. Už den předem tatínek připravil stromek do stojanu a ráno začalo zdobení. Po zvážení všech možností, jsme rozhodli, že stromeček dostane jen základní kabátek, bez skleněných ozdob. Slaměné hvězdičky a andělé, dřevěné houby, modré plastové lesklé koule, klasické perníčky, řetězy ze skořice a kaštanů, poprvé doplnily žárovičky a lesklá špička. Stromeček se líbí všem doma, včetně chlupáčů. Dokonce jsem stačila i naklidit, než přišla návštěva (tentokráte zvaná). Ádě se však zdál byt moc "načančaný".  Po procházce, v čase mezi servírováním cukroví a vařením čaje, kdy jsem se snažila návštěvu usadit a pohostit, Áda stačila ocucaným perníčkem ozdobit sebe, natřít čerstvě potaženou sedačku, stůl, tetu a povolala psa, aby jí celou olízal. 
Manžel s rozpřaženýma rukama krčil rameny:"To naše dítě je hrozně rychlý!"
Umyla jsem prcka, utřela stůl, bavila se s návštěvou a sledovala, jak nám dva honící se psi testují uvázání stromečku. Po odchodu příbuzných mohu říci, že úmrtnost ozdobiček je doposud poměrně nízká:
  • jeden perníček
  • dvě koule 
  • tři houby
  • sežrané sušené pomeranče nepočítám
  • jeden anděl (kterému z toho všeho šlo "tělo kolem", protože hlava stále visí).

Sváteční večeře byla báječná! Dcerka nakrmila svým jídlem i psa, takže nebylo nutné večer krmit..."Néééé, dobře." To víte, že jsme chlupatým miláčkům také připravili sváteční večeři. 

Poprvé jsem ale řešila vnitřní konflikt. Jak uvést malému dítěti úplně první Vánoce? Vyprávět o Ježíškovi? Pohádku? Pravdu? Přiznat se, že dárky kupujeme my, rodiče? Bylo mi řečeno, že tak malé dítě z celých svátků ještě nemá rozum, ale jak doma vánoční rodinné tradice nastavíme, tak je budeme do budoucna mít. Zvoneček zazvonil, když jsme si umývali ruce. Šli jsme ke stromečku a rozbalili dárky. Žádné zdlouhavé vyprávění neproběhlo. S manželem budeme stavět na momentu překvapení: "Kdy se dárky objeví?". To by snad šlo. Rozbalování dárečků pod stromečkem si Áda moc užila. Svítila ji očička nadšením a  zvuku trhání balicího papíru se nemohla nabažit. Dárky se trefily do vkusu a i nyní jsou stále "v kurzu". Co však dál? Co až se zeptá? Bude-li chodit do školky, jak jí vysvětlit, že nemá brát iluze ostatním dětem. Sama vím, že při hádce o tématu "dárky nosí/nenosí Ježíšek" jsou děti schopny se do krve pohádat a ošklivě si ublížit. (Ocením radu i inspiraci v komentáři).

Letošní renovace a krášlení
Konečně jsme se pustili do opravy chodby. Dlouho se o ni pokoušíme, ale pořád se nedostávalo peněz ani času. Po ložnici je toto náš druhý silvestrovský projekt. Hodinu a půl jsme dávali dohromady design celé předsíně. Což je celkem krátká doba, vzhledem k tomu, že vstupní prostor bytu či domu vypovídá mnohé o lidech, kteří v daném místě bydlí. Muž je hlavně zastánce toho, že má atmosféra ulevit od starostí. Zkrátka si říci: "Jsem doma!", hned jak otevře vchodové dveře. 
Pro každý nákup, takové menší povyražení mezi lidi, se snažím přikrášlit své já. V jednom dni se nám sešla návštěva s nakupováním. Ačkoliv jsme si předem den naplánovali, přišla klasická nestíhačka
Sepsat seznam, přebalit miminko, upravit sebe, obléci sebe, KÁK!=přebalit miminko, obléci miminko, upravit se...
"Mamama" chňap. Áda mi právě odklonila kartáček řasenky od oka a mne si mazlavou černou hmotu v dlani. "Pába, báába." směje se.
V úleku jsme vyběhla do koupelny omýt akčnímu dítěti ručičku. s jedním okem namalovaným, druhým rozmazaným, respektive namalovaným až na uchu. 
"Co děláte holky?" Má točená zatáčka smykem k umyvadlu vzbudila zájem tatínka na toaletě. 
"Áda mi sáhla na řasenku." 
"Ach jo. No, budeme potřebovat 28 metrů čtverečních tapety i se skříní."
"Cože?" Namočila jsem dcerce rukáv pod tekoucí vodou. Vida, můžu převlékat znovu. 

"Já tu ten čas nepros*al!" Chechtá se z boudy-budky manžel. "Já počítal!"
"Zlato, já mám teď úplně jiné starosti." Áda právě shazuje mávající ručičkou drogerii na umyvadle.
"Jasně, no, pojedeme."
Jasně! Až napopáté převlíknu dítě, i sebe, možná se stihnu odlíčit a učešu se za pochodu. "Určitě, za chvilku vyrazíme."

V současné chvíli máme položeno nové PVC a kupu materiálu ke zpracování.Stihneme Nový rok v novém? Uvidíme. Dlouhé večery s dalšími zuby a tyčinkou Herkules na lepení skob na tapetách mě přesvědčují, že vše bude hotové o něco později. Do příjezdu PRA určitě!

Silvestr
Ačkoliv petardy bouchají po setmění už od Mikuláše, dnes rapidně nabývají na intenzitě. Odeta je nastěhovaná v koupelně. Přísahala bych, že tento den v roce její bílé chlupy zelenají! Yaska je rozvalena na teráriu a hluk se jí netýká. Pravidelně koukne očkem po psu, který získal dojem, že mu venku utká práce. Jak je možné, že venku bouchli tolik prasátek a on tam není?!
Áda volí nejhlasitější variantu. Snaží se přeřvat práskání nesoucí se odrazem od stěn panelových domů. V posledních minutách tohoto roku, ve chvílích ticha, kdy miminko odpočívá, věnuji čas poslednímu letošnímu psaní a hlavně poslání vybraným peněz pro Míšu na její účet. Děkuji všem vám, kteří jste přispěli, věnovali pozornost prodeji či se zapojili se do dražby věnců.


 KRÁSNÝ A RADOSTNÝ ROK 2016 PRÁVĚ PŘICHÁZÍ!!!

Žádné komentáře:

Okomentovat