13.4.15

Radikální změna názoru

„To ti zase narostlo bříško?“ smála se jedna z babiček mezi dveřmi. „To asi nebudu moct chovat, co?“ „Hned ne, ale alespoň si dáš kafe.“ Vítala jsem návštěvu s miminkem přivázaným na těle.

Ještě před půl rokem byste mě slyšeli říkat, že miminko v šátku se nosit nemá kvůli ničení páteře. Byla jsem přesvědčena, že já nebudu matkou, která by dělala tyhle (použiji označení jedné ze svých známých, která si nyní ťuká na čelo) “alternativní šílenosti“. Jenže, nošení miminek přivázaných k tělu nemá s alternativou vůbec nic společného. Je to přirozenost člověka mnohem starší, než všechny kočárky dohromady. Dopravní prostředek pro miminko, za který rodiče mohou utratit i několik desítek tisíc korun, většinou není pro škvrně moc důležité. Zatím, co rodiče honí značku, miminko si může říct, že je mu jedno kolik kočár stál a že chce být u maminky co nejblíže. Netuším, co si pak rodiče počnou, pokud v předrahém kočáře miminko nespokojeně pláče, je neklidné a ke spánku se spíše uřve, než uhojdá.

My pořídili kočárek také. Patří, dle seznamu, do základní výbavy. Dali jsme si strop deset tisíc, protože opravdu peníze netiskneme, ani nepěstujeme na stromě. Naštěstí jsme potkali férového obchodníka, který nám doporučil několik typů, firem i cenově dostupných variant. Vybrali jsme firmu Patron, českého výrobce sídlícího v Mělníku. K naší radosti nám vyrobili model kočárku v barevné variantě, dá se říci, na míru. Výrobce je velmi schopný, ochotný a váží si svých zákazníků, což se mnohdy říct o firmách nedá. Máme tak kočárek s hlubokou korbou a autosedačku ve stejné barvě. Při vybalení tovaru v obchodě, jsme s manželem oba začali hlasitě jásat a poskakovat, až jsme rozesmáli veškerý personál prodejny. Beru si toto bezmotorové vozidlo v případě, že jdu nakoupit, nebo na poštu pro balík. Áda je v něm klidná a většinou usne, za což jsem moc ráda. Problém ovšem začínal doma, když plakala. Několikrát jsem ji ukonejšila tak, že mi usnula v náručí a v momentu, kdy jsem ji položila do kolébky, probudila se a začala zase plakat. Proces se periodicky opakoval. Ádu jsem uspala a položila. Probudila se a začala plakat. Napotřetí jsem se rozhodla, že jí budu celou dobu držet, než se zase vzbudí. Ehm, po dvou hodinách jsem necítila lokty a po další půlhodině mě rozbolela záda. Začala jsem proto pátrat po možném řešení mé situace.

Vím, že jedna z mých kamarádek nosí své dítko v šátku. Evu jsem kontaktovala a začala si o nošení povídat. Díky ní a několika dalším maminkám, které se sdružují ve skupince na facebooku, kam jsem se přidala, jsem se o tak zvaném „šátkování“ dozvěděla mnohem víc informací, než z článků lékařských magazínů. Zjistila jsem, že nošení novorozenců, pokud se nosí správně, jim na páteř vůbec nevadí, právě naopak. Pokud si miminko správně uvážete k tělu, je klidné, protože cítí maminku blízko a má hodně podobnou polohu těla, jako když bylo v děloze. Navíc, posazení „na žabičku“ podporuje správnou polohu pro vývoj kyčlí podobně, jako u doporučované širokého balení. Navíc je na místě otázka, jak nošení miminka řeší ženy, které žijí v zemích, kde si kočárky nemohou dovolit? Ano, nosí si dítě přivázané k tělu, protože jinak by nejen nic neudělaly a neobstaraly, ale asi by jim dříve nebo později upadly ruce (lidově řečeno) u samého zadku!

Přidala jsem se. Maminky ve skupině rády poradí a mnohdy prodají jeden ze svých pokladů. Eva mi pomohla vybrat správný druh šátku pro začátečníka ve vázání a dokonce mám možnost zkontaktovat prostřednictvím komunity i samotné výrobce různých šátkových a ergonomických nosítek. Na blogu najdete v pravém sloupci například e-shop Maggion, jehož majitelka též do diskuzí přispívá a ochotně poradí, budete-li potřebovat.


Začínám pozvolna a chvilku to bude trvat, než ze mě bude ostřílená „nosnice“, jak si členky říkají.  Nenapadlo by mě, že i já budu prosazovat šátkování u novorozence. Ale je to tak. Áda je klidnější, celkově méně pláče a přes den vydrží spát déle, takže stihnu udělat menší domácí práce. Dovoluji si vyřknout myšlenku, že právě proto, že absolvuje veškeré činnosti se mnou, je jí lépe, protože má kontrolu nad mým pohybem a jistotu, že jí nikam neuteču. Jedna z babiček je přes všechno škarohlíd a tvrdí, že takto si vypěstujeme doma „mamánka“. Já cítím, že to tak nebude. Možná právě proto, že v rodiči bude mít jistotu, nebude se bát objevovat okolní svět. Navíc, budu asi první, ze skupiny, která bude mít nejen nosícího tatínka, babičku a dědečka, ale dokonce i prababičku! Ha! Vedle pohody pro naší dcerku, mě i tyhle malé skopičiny baví. Jen ať ostatní koukají, jak radikálně se dá změnit názor!

Žádné komentáře:

Okomentovat